dinsdag 1 november 2011

Boekverslag Vaslav, Florine Bekkering 5c



Vaslav
Arthur Japin
Amsterdam Uitgeverij de Arbeidspers,
eerste druk 2010, zevende druk 2011
366 bladzijdes
ISBN 9789029572972

Historisch psychologische roman

Samenvatting
Dit boek is gebaseerd op het leven van de balletdanser Vaslav Nijinski.
Vaslav was een wereldberoemde danser, geboren in 1888, die in 1909 toetrad tot het balletgenootschap Les Ballets Russes in Rusland. Met de baas van dit genootschap raakte hij verwikkelt in een homoseksuele relatie, maar het verhaal gaat dat Vaslav hem alleen gebruikte voor het geld.
In 1913 werd Vaslav echter verliefd op de Hongaarse gravin Romola Pulszky, ze trouwden en daardoor werd Vaslav ontslagen bij Les Ballets Russes.
Op 19 januari 1919 had hij een voorstelling, maar maakte een abrupt einde aan zijn carrière door  na zijn beroemde zweefsprong de voorstelling te staken met de woorden “En nu is het kleine paardje moe”. Hierna danste hij nooit meer en sprak nog zelden. Er werd bij hem schizofrenie geconstateerd en hij bracht de rest van zijn leven deels door in psychiatrische inrichtingen of daarbuiten, waar hij werd verzorgd door zijn vrouw.
Het boek is opgedeeld in vier stukken. In ieder stuk wordt ook over het verleden geschreven. Eerst is de hulp van de familie Nijinski aan het woord, daarna de baas van het genootschap waarvan Vaslav lid was, als derde zijn vrouw en het laatste stuk wordt wederom door de hulp verteld.

Verwachtingen:
Dit boek werd mij aangeraden door een aantal mensen. Ze zeiden dat het mooi geschreven en een heel bijzonder verhaal was. Ik had nog nooit van Vaslav Nijinski gehoord, dus wist nog niet hoe het verhaal zou aflopen of wat er zou gebeuren. Maar na het lezen van de flaptekst verwachtte ik een verhaal over het leven van Vaslav en waarom hij stopte op het hoogtepunt van zijn carrière.

Motief en Thema:
Een motief is het najagen van je dromen, Vaslav heeft dat met het dansen en voorstellingen maken. De hulp in huis, Peter, vertelt over dat hij het dal wil verlaten en wil reizen. De vrouw van Vaslav schrijft over het willen bemachtigen van Vaslav en de baas van Les Ballets Russes wil ondanks zijn lelijk lichaam en uiterlijk toe treden tot de wereld van de dans.
Het thema van dit boek is de liefde. De hoofdpersoon hoopte de mensheid te kunnen bekeren met liefde, nadat hij had besloten nooit meer te dansen. Hij begon op 19 januari 1919 een dagboek waarin hij uitgebreid over de liefde schreef.
Verder vertelt Peter over zijn jeugdliefde. Hoe vanzelfsprekend het is dat ze samen zijn, maar dat hij toch iets mist in hun relatie. Ook vertellen de baas van het oude genootschap van Vaslav en de vrouw van Vaslav over hun liefde voor hem en wat ze daar allemaal voor over hebben. Uit liefde voor Vaslav

Beoordeling:
Omdat het verhaal niet vanuit Vaslav wordt geschreven, kan je hem nooit helemaal doorgronden. Je ziet het vanuit de perspectieven van degenen die vertellen. Daarom deel je hun mening. Elk personage beschrijft weer andere eigenschappen en de zinnen waarin ze het vertellen zijn heel uitgebreid.

“Ik zou het geen zweven noemen wat hij deed, hij zeilde door de lucht, zijn romp trots als een boegbeeld, hoofd geheven, blik op de wolken. En dan, op het hoogste punt beland, leek hij te aarzelen. Zijn armen bracht hij naar beneden, als vleugels die tevergeefs tasten naar de wind, en... aarzelde. Ja, zo zou ik het noemen” (Peter, blz. 309)

Personages
Ook al draait het verhaal om Vaslav, het wordt niet vanuit hem beschreven. Maar er komen drie personen aan bod, die hem elk op een andere manier zien. Ze bewonderen hem allemaal als danser, maar als persoon waarderen ze hem allemaal op een andere manier.
Situaties: In het boek gebeuren heel veel dingen, maar alles lijkt een verband te hebben met het moment dat hij besloot te stoppen met dansen. Alles ervoor lijkt daar naartoe te werken. Alle dingen die daarna gebeuren zijn direct of indirect een gevolg er van.

Eindoordeel:
Ik vond het een interessant boek, het verhaal is goed geschreven, met mooi taalgebruik. Zo worden gedachten heel goed uitgewerkt en mooi beschreven. Zoals Peter zijn leven in het dal beschrijft en hoe dat was geweest als ze ergens anders hadden gewoond: “Dan hadden wij niet beter geweten of ons bestaan was de norm en niks geen verandering. Ik had me voor het leven van mijn ouders laten spannen, tevreden in hun voren voortgeploegd en mijn dromen nooit verder hebben laten woekeren dan de volgende bergkam.” (blz. 111)
Verder is het zo, dat door de meerdere personages die aan het woord komen, je dezelfde onderwerpen van meerdere kanten bekijkt. Zo lees je eerst dat de vrouw van Vaslav, toen ze hem wilde veroveren, echt tot het uiterste ging om dat te bereiken. Maar als zij aan het woord komt, hoor je haar kant van het verhaal en snap je haar beweegredenen iets meer.
Wat alleen jammer is, is dat je aan het eind van het boek niet heel veel over Vaslav te weten bent gekomen. Maar misschien lag dat aan mijn verwachting. Je leest hoe zijn leven verloopt en wat voor persoon het is. Maar dat wat ik echt wilde weten, namelijk waarom hij stopte met dansen, kwam ik niet te weten. Maar dat weet waarschijnlijk alleen Vaslav zelf.


5. Bronnen:


2 opmerkingen:

  1. reactie op: Vaslav/5c recensie

    Om te beginnen vind ik dat je enthousiast vertelt over het boek, de citaten die je hebt gebruikt kloppen ook wel met de uitleg die je erbij geeft.

    De samenvatting geeft denk ik ook een goed idee van het verhaal, maar die mocht je van internet halen dus ik weet niet of je die zelf hebt geschreven? Zelf heb ik het boek niet gelezen dus weet ik niet of je belangrijke dingen bent vergeten, maar ziet er goed uit.

    Verder zitten er volgens mij bijna geen spelfouten in, kon er maar één vinden.

    Dusja, een goede recensie naar mijn idee.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Florine,
    Je hebt een goede en overzichtelijke recensie geschreven. Het verhaal is goed samengevat, al ben ik, net zoals Matthijs, benieuwd of je die van het internet hebt gehaald.
    Daarnaast had je naar mijn idee het kopje 'Personages' beter kunnen uitwerken: het was voor mij al veel eerder duidelijk dat Vaslav beschreven werd door andere personen. Je had meer kunnen vertellen over deze personen.
    Buiten dat kleine puntje heb ik geen verdere aanmerkingen, het was een goed verslag.

    BeantwoordenVerwijderen